Thursday, May 23, 2013

Recept: Lingonpasha

Efter att en hel del lingon/tranbärskvarg blivit över bestämde jag mig helt sonika att göra en pasha-variant av efterättsresterna.
2 dl kvarg
1 dl grädde
lingonsylt efter smak
frysta tranbär
citronsaft (jag använde iofs lime, eftersom en sådan fanns tillhands)
smör ( ~50 g)
socker (ett par matskedar. Vi brukar föredra rätt syrliga smaker. Sylten innehåll i och för sig socker också.)
(1 äggula)


Vispad grädde och kvarg rörs samman, efter vilket lingonsylt rörs ner tills lämplig smak uppnås , och tranbären läggs i (och det torde ju vara en ganska uppenbar kvargefterrätt för finländska läsare åtminstone. Socker kan läggas i efter smak, förstås, men ... Eftersom jag gjort en dubbel sats emedan jag hade för mycket kvarg och grädde vars datum närmade sig med stormsteg blev en stor del över. Därmed går vi över till pasha-delen av receptet -> .) Rör ner äggulan, smält smör och socker, ställ kallt töver natten i en sil med stort kaffefilter eller någon form av matlagningsduk.

Citronsaften kan troligen ersättas med mera lingon. Om man tycker om torkad frukt i sin pasha är troligen torkade tranbär nästan bättre än frysta/färska.

No comments: